INFORACIJA APIE ĮTRAUKŲJĮ UGDYMĄ
Nuo 2024 m. rugsėjo įsigaliojęs Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymo Nr. I – 1489 5, 14, 21, 29, 30, 34, ir 36 straipsnių pakeitimas numato, kad kiekvienam vaikui turi būti sudarytos sąlygos ugdytis artimiausioje ugdymo įstaigoje (ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje, mokykloje) kartu su bendraamžiais. Pagrindinis įtraukiojo ugdymo tikslas – kokybiškas ugdymas kiekvienam vaikui, nepriklausomai nuo jo skirtybių. Vaikams užtikrinama teisė nebūti diskriminuojamiems dėl su negalia susijusių socialinių, emocinių, kalbinių ar kitų individualių poreikių. Taip visiems besimokantiems suteikiamos lygios galimybės. Įtraukusis ugdymas – kokybiškas ugdymas kiekvienam vaikui, tai ugdymas be atskirties ir diskriminacijos. Įtraukųjį ugdymą tikslinga sieti su personalizuotu kiekvieno vaiko ugdymu, atitinkančiu vaiko ugdymo(si) galias ir poreikius. Įtraukusis ugdymas apima ugdymo turinio, mokytojų rengimo, pagalbos vaikui, mokytojui, įstaigai, vertinimo, ugdymo organizavimo sritis.
Vaikų, kurie turi specialiųjų poreikių, ugdymo turinys formuojamas, vadovaujantis ikimokyklinio ugdymo programa (ją pritaikant) ir atsižvelgiant į kiekvieno vaiko specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginės psichologinės tarnybos rekomendacijas ir tėvų lūkesčius. Vaiko poreikiai tenkinami sudarant sąlygas kiekvienam vaikui patirti sėkmę, suteikiant pagal individualius poreikius pritaikytą aukštos kokybės ugdymą.
Panevėžio lopšelyje-darželyje „Diemedis“ įgyvendinama esminė įtraukiamojo ugdymo vertybinė nuostata, kad įtraukimas ir teisingumas yra suprantami, kaip kokybiško ugdymo pagrindas. Tai atsivėrusi erdvė, orientuojanti šeimas ir įstaigą veikti bendrai, darniai ir kūrybingai. Įtraukiojo švietimo sistemoje rūpinamasi kiekvienu vaiku, stengiantis kuo prasmingesnio jo ugdymo(si).
Pagrindinės įtraukiojo ugdymo vertybės:
- nuoširdus santykis su vaiku;
- kūrybiškumas ir džiaugsmingumas;
- laikymasis amžiaus atitikimo planuojant veiklą bei ruošiant užduotis;
- pasitikėjimas ir nešališkumas.
Įstaiga vadovaujasi įtraukiojo ugdymo pagrindiniais aspektais:
- kokybė – kiekvieno mokymas, užtikrinant ugdymo galias, poreikius, asmeninę pažangą,
- bendrystė – įstaigos, šeimos, švietimo institucijų bendravimas, bendradarbiavimas;
- aplinka – pritaikyti aplinkos ir ugdymo procesus įvairių ugdymosi poreikių turintiems vaikams;
- pedagogų rengimas – gerinti mokytojų, švietimo pagalbos specialistų pasirengimą įtraukčiai.
ŠVIETIMO PAGALBA
- Valstybės lygmeniu švietimo pagalbos teikimą užtikrina Pedagoginė-psichologinė tarnyba, Nacionalinė švietimo agentūra, Lietuvos įtraukties švietime centras, ŠMM, kitos institucijos.
- Ugdymo įstaigos lygmeniu pagalbą vaikui teikia švietimo pagalbos specialistų komanda (logopedas, spec. pedagogas ir mokinio padėjėjas).
APLINKOS PRITAIKYMAS
Aplinkos pritaikymo įtraukiajam ugdymui tikslas – užtikrinti, kad visi vaikai, nepriklausomai nuo jų individualių poreikių, galėtų dalyvauti ugdymo(si) procese ir jaustis visaverčiais ugdymo įstaigos bendruomenės nariais. Kaip pritaikome aplinką, kad ji būtų įtrauki:
- Reguliuojami baldai: visose grupėse reguliuojamo aukščio stalai ir kėdės, kad galėtų būti pritaikyti pagal individualius vaikų poreikius.
- Specialios poilsio erdvės: erdvės grupėse, sensorinis kambarys.
- Basų kojų takas lauke: šioje erdvėje yra skirtingų faktūrų danga, joje vaikai gali lavinti ne tik jutimus, bet ir judėjimo įgūdžius.
- Grupėse naudojamos alternatyvaus bendravimo priemonės: kortelės, multimedija, šviesos stalai.
- Prieiga prie išteklių: vaikams skirta įranga prieinama visiems. Knygų lentynos ir žaislai pasiekiami tiek aukščio, tiek naudojimo patogumo atžvilgiu.
- Laisvalaikio ir žaidimų aikštelėse gali žaisti visi vaikai, nepriklausomai nuo jų fizinių gebėjimų.
- Įrengtas pandusas, palengvinantis patekimą į įstaigą turintiems judėjimo negalią.
BENDRUOMENĖS PASIRENGIMAS
Kad įtraukusis ugdymas būtų sėkmingas, reikia stiprinti teigiamas visuomenės ir švietimo bendruomenės nuostatas į įtrauktį švietime, didinti švietimo pagalbos prieinamumą, gerinti mokytojų ir švietimo pagalbos specialistų pasirengimą įtraukčiai, pritaikyti aplinkas ir ugdymo procesus įvairių ugdymosi poreikių turintiems vaikams, formuoti vaikų, mokytojų, kitų bendruomenės narių teigiamas nuostatas.
- Ankstyvojo amžiaus vaikų įtraukusis ugdymas:
Ankstyvojo amziaus vaiku itraukusis ugdymas
- Rekomendacijos pedagogams ir tėvams „Įvairiapusis raidos sutrikimas: integracija ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigose”: ĮRS-integracija-ikimokyklinėse-įst
- Įtraukiojo ugdymo įgyvendinimas bendrojo ugdymo mokyklose: Įtraukiojo ugdymo įgyvendinimas bendrojo ugdymo mokyklose
- Vaikų elgesio ir (ar) emocijų sutrikimai (informacija tėvams): vaiku-elgesio-ir-ar-emociju-sutrikimai
- Rekomendacijos ASS turinčiam vaikui padėti nuo A iki Z : Rekomendacijos_ASS turinciam vaikui padeti nuo_A_iki_Z
- Įtraukusis ugdymas: Itrauktis
REGIONINIAI SPECIALIOJO UGDYMO CENTRAI, KONSULTUOJANYS ŠVIETIMO ĮSTAIGAS, TĖVUS:
- Gelgaudiškio ,,Šaltinio” specialiojo ugdymo centras (Jurbarko, Kalvarijos, Kazlų Rūdos, Marijampolės, Pagėgių, Raseinių, Šakių, Tauragės ir Vilkaviškio savivaldybės);
- Kaišiadorių šv. Faustinos ugdymo centras (Alytaus m. ir r., Druskininkų, Elektrėnų, Kaišiadorių, Lazdijų, Trakų ir Varėnos savivaldybės);
- Kauno šv. Roko mokykla (Birštono, Kauno m. ir r., Prienų savivaldybės);
- Panevėžio ,,Šviesos” ugdymo centras (Panevėžio m. ir r., Biržų, Kėdainių, Kupiškio, pasvalio, Rokiškio savivaldybės);
- Plungės specialiojo ugdymo centras (Kretingos, Mažeikių, Palangos, Plungės, Rietavo, Skuodo, Šilalės, Telšių savivaldybės);
- Šiaulių ,,Santakos” ugdymo centras (Akmenės, Joniškio, Kalmės, Pakruojo, Radviliškio, Šiaulių m. ir r. savivaldybės);
- Ukmergės ,,Ryto” ugdymo centras (Ankykščių, Ignalinos, Jonavos, molėtų, Širvintų, Švenčionių, Ukmergės, Utenos, Visagino ir Zarasų savivaldybės);
- Vilniaus ,,Šilo” ugdymo centras (Šalčininkų, Vilniaus m. ir r. savivaldybės);
- Klaipėdos ,,Medeinės” mokykla (Klaipėdos m. ir r., Neringos ir Šilutės savivaldybės).
ŠVIETIMO ĮSTAIGOMS KONSULTACIJAS TEIKIA:
- Lietuvos įtraukties švietime centras;
- Lietuvos aklųjų ir silpnaregių centras;
- Lietuvos aklųjų ir silpnaregių ugdymo centro Sutrikusios raidos vaikų konsultavimo centras;
- Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų ugdymo centras;
- ,,Diemedžio” ugdymo centras.
NUORODOS Į AKTUALIUS TEISĖS AKTUS:
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija Įtraukusis ugdymas nuo 2024 metų: kokios pagalbos sulauks vaikai ir mokytojai?: https://smsm.lrv.lt/lt/naujienos-1/pranesimai-ziniasklaidai-1/itraukusis-ugdymas-nuo-2024-metu-kokios-pagalbos-sulauks-vaikai-ir-mokytojai/
2024 m. rugsėjį įsigaliojo Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimas ir įstatymo papildymas 45 straipsniu, kurie numato, kad kiekvienam vaikui turi būti sudarytos sąlygos ugdytis artimiausioje ugdymo įstaigoje (darželyje, mokykloje) kartu su savo bendraamžiais: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/a396c630c07711eaae0db016672cba9c/asr
Panevėžio pedagoginė psichologinė tarnyba ĮTRAUKUSIS UGDYMAS – Panevėžio pedagoginė psichologinė tarnyba
Nacionalinė švietimo agentūra: https://www.nsa.smm.lt/svietimo-pagalbos-departamentas/itraukties-pletros-skyrius/teises-aktai/
Universalaus dizaino mokymuisi gairės: https://tukstantmeciomokyklos.lt/wp-content/uploads/2023/11/Universalaus-dizaino-mokymuisi-gaires.pdf
Universalaus dizaino mokymuisi taikymas praktikoje: https://ebooks.vitaelitera.lt/eb/3162/universalaus-dizaino-mokymuisi-taikymas-praktikoje/
2024 m. rugpjūčio 30 d. Nr. V-928 Lietuvos respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymas „Dėl mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimo, ugdymo pritaikymo ir (ar) reikalingos švietimo pagalbos skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo”
Lietuvos respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymas „Dėl specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarkos aprašo patvirtinimo” V-898 Dėl Specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarkos aprašo patvir… (lrs.lt)
Lietuvos respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymas dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro 2011 m. liepos 8 d. įsakymo Nr. v-1228 „Dėl specialiosios pedagoginės pagalbos asmeniui iki 21 metų teikimo ir kvalifikacinių reikalavimų nustatymo šios pagalbos teikėjams tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimas e-seimas.lrs.lt/rs/legalact/TAD/6754d642193c11efb121d2fe3a0eff27/
Lietuvos respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymas dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro 2016 m. Lapkričio 2 d. Įsakymo nr. V-950 „Dėl socialinės pedagoginės pagalbos teikimo vaikams ir mokiniams tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimas V-553 Dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro 2016 m. lapkričio 2 d. įsakymo Nr. V-950 „Dėl Socialinės … (lrs.lt)
Lietuvos respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymas dėl mokyklos vaiko gerovės komisijos funkcijų, sudarymo ir jos darbo organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo V-818 Dėl Mokyklos vaiko gerovės komisijos funkcijų, sudarymo ir jos darbo organizavimo tvarkos aprašo … (lrs.lt)