FINANSINIO RAŠTINGUMO IR VERSLUMO UGDYMO PROGRAMOS „AŠ PATS“ ĮGYVENDINIMAS
Nuo 2025 m. rugsėjo mėn. priešmokyklinio ugdymo mokytoja Vilma Dargelienė su savo ugdytiniais prisijungs prie Lietuvos Junior Achievement inicijuotos programos „Aš pats“.
Lietuvos Junior Achievement (LJA) yra viena didžiausių nevyriausybinių organizacijų pasaulyje, remiama įvairių verslo įmonių, labdaros fondų, vyriausybės bei fizinių asmenų, siekianti bendrojo ugdymo mokyklų mokiniams suteikti verslumo, profesinio rengimo žinių ir didinti jų finansinį raštingumą, rengianti praktines, patyrimines mokymo programas. Bendradarbiaudama su verslo įmonėmis ir švietimo institucijomis LJA per praktines veiklas padeda mokiniams pažinti gyvenimo tikrovę ir atverti galimybes.
Programą „Aš pats“ kūrė ugdymo programų ekspertai, švietimo srities specialistai, kuri padeda siekti finansinio raštingumo įgūdžių, o taip pat teikti socialinių mokslų, verslo, ekonomikos žinių ir gerinti skaitymo, rašymo ir skaičiavimo įgūdžius. Vaikai vykdydami programoje siūlomas veiklas įgis svarbių pagrindinių žinių apie tai, kaip planuoti išlaidas ir pajamas (asmeniniai finansai) ir sužinos kaip ir kokius sprendimus priima vartotojai, siekdami patenkinti poreikius ir norus. Taip pat ugdytiniai sužinos, kuo svarbūs pinigai ir kaip jų užsidirbti, taupyti ir dalytis.
Programą sudaro 5 veiklos ir papildomos užduotys:
- „Vieną ar kitą“ Pasirink!
- Ar man reikia to, ko noriu?
- Kaip užsidirbti?
- Mokausi taupyti.
- Kaip dalytis?
Baigę programą ugdytiniai gebės:
- planuoti savo pajamas ir išlaidas įvertindami pasirinkimus ( asmeniniai finansai);
- paaiškinti, kuo skiriasi poreikiai ir norai;
- suprasti, kas yra pinigai, kaip jų užsidirbti ir taupyti;
- nurodyti, kodėl svarbu aukoti pinigų kilniems tikslams.
2024 m. gegužės 16 d. Nacionalinio sveikatą stiprinančių mokyklų tinklo ir aktyvių mokyklų veiklos koordinavimo komisija (toliau – Komisija) įvertino Panevėžio lopšelio-darželio „Diemedis“ sveikatos stiprinimo programą „Su šypsena sveikatos link“ ir priėmė sprendimą pripažinti mokyklą sveikatą stiprinančia mokykla. Posėdžio metu patvirtintą naujų sveikatą stiprinančių mokyklų sąrašą bus galima rasti Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro interneto svetainės aktualijose www.smlpc.lt.
SOCIALINIS EMOCINIS UGDYMAS (PROGRAMA „KIMOCHIS“)
„Kimochis“ (japonų k. „kimochi“ reiškia „jausmas“) – tai paprasta ir efektyvi ugdymo programa, kur smagios, įtraukiančios ir inovatyvios veiklos padeda vaikams įgyti pasitikėjimo savimi ir išmokti spręsti sudėtingas socialines emocines situacijas. „Kimochiai“ – skirtingus charakterius turinčios lėlytės. Spalvingi „Kimochių“ charakteriai – nuolat besimainančios nuotaikos Debesėlis, nedrąsus Vikšrelis, valdinga Katė, nuolat nerimaujanti Balandė Meilė ir išdykusi Lipšniakojė.
Socialinio emocinio ugdymo užsiėmimai organizuojami kiekvienoje amžiaus grupėje.
- „Kimochis“ užsiėmimai organizuojami tris kartus per savaitę po 10–15 minučių.
- „Kimochis“ programa skirta:
- ugdyti emocinį intelektą;
- skatinti pozityvų elgesį;
- lavinti bendradarbiavimo įgūdžius;
- lavinti vaiko charakterį.
Kiekvienas personažas slepia kokį nors jausmą (mažas pagalvėles, kurių vienoje pusėje užrašytas jausmo pavadinimas („laimingas“, „liūdnas“, „paikas“, „drąsus“, „išdidus“, „malonus“ ir t. t.), kitoje – nupiešta atitinkama veido išraiška).
Žaislai „Kimochiai“ padeda kalbėtis apie jausmus, kuriuos vaikai mokosi pažinti, pavadinti ir valdyti, konstruktyviai bendrauti. „Kimochiai“ padeda aptarti įvairias gyvenimiškas situacijas, per kurias išryškėja skirtingi jausmai (pyktis, džiaugsmas, baimė, nusivylimas, pasididžiavimas, kaltė ir kt.).
Kiekvieno „Kimochių“ susitikimo metu aptariamas naujas jausmas, atkuriamos realios gyvenimo situacijos ir suteikiama galimybė mokytis, kaip elgtis, ką sakyti sudėtingose situacijose. Žaidimai (vaidimai su Kimochiais) leidžia vaikams pajausti, ką galvoja, jaučia ir kaip elgiasi kiti, išsakyti savo jausmus, padeda pažinti save ir draugus.
Socialinių emocinių įgūdžių ugdymo programą „Kimochis“ įgyvendina ikimokyklinio ugdymo mokytoja ekspertė Audronė, vyresnioji mokytoja Jūratė, ikimokyklinio ugdymo mokytoja Rasa.
Kiekviena diena – nauja galimybė pažinti save ir geriau suvokti savo emocijas, kurios gali būti labai įvairios ir skirtingos. „Kimochis“ užsiėmimų metu programos penki pagrindiniai draugai – Balandė Meilė, Debesėlis, Katinėlis, Vikšrelis ir Lipšniakojė vaikams unikaliai ir subtiliai atskleidžia, kad visi esame skirtingi, bet tuo pačiu ir labai panašūs. Emocijų paletė itin plati ir tikrai nė viena iš jų nėra nereikalinga ar nepriimtina. Normalu džiaugtis, liūdėti, pykti… Tik svarbiausia – mokėti tinkamai emocijas reikšti ir nepamiršti auksinės taisyklės: negali žaloti ir skriausti savęs ar šalia esančio.
1 grupės užsiėmimai su „Kimochiais“ yra žaismingi ir labai laukiami vaikų – jie noriai dalinasi savo patirtimi, su veikėjais sprendžia įvairias problemas, ieško išeičių iš įvairių situacijų.
TARPTAUTINĖ PROGRAMA „ZIPIO DRAUGAI“
Priešmokyklinėse grupėse įgyvendinama tarptautinė programa „Zipio draugai“, kurios tikslas – padėti 5–7 metų vaikams įgyti socialinių emocinių sunkumų įveikimo gebėjimų, siekiant geresnės vaikų emocinės savijautos.
Programa „Zipio draugai“ moko vaikus, kaip įveikti kasdienius emocinius sunkumus: atstūmimą, netektį, vienatvę, patyčias ar priekabiavimą, sunkius pokyčius. Padeda suvokti ir skatina kalbėti apie savo jausmus, ieškoti būdų su tais jausmais susitvarkyti. Moko vaikus empatijos, susirasti draugų, prisitaikyti prie naujų aplinkybių, kreiptis paramos ir ją priimti, padėti aplinkiniams. Padeda ne tik nesileisti būti patyčių aukomis, bet ir patiems netapti priekabiautojais.
Specialistų nuomone, programa „Zipio draugai“ išsiskiria iš kitų prevencinių programų. Visi priešmokyklinio ugdymo pedagogai turi tinkamą kvalifikaciją ir yra pasirengę dirbti su šia programa. Lopšelyje-darželyje „Diemedis“ programą „Zipio draugai“ veda priešmokyklinio ugdymo mokytoja metodininkė Raminta Užusienienė.
Daugiau apie programą „Zipio draugai“





